Linkek a témában:
A reformkor fő történelmi kérdései
A reformkor fő történelmi kérdései
Magyarország tanítómestere (Praeceptor Hungariae)
A magyar nevelés története gazdag kiemelkedő pedagógiai gondolatokban,
nagyszerű tanítói életutakban. A szakirodalomban hosszasan méltatják régi
korokban élt iskolaszervezőink, híres nevelő-egyéniségeink tevékenységét. A
"Praeceptor Hungariae" (Magyarország tanítója) nevet azonban az a Széchenyi
István érdemelte ki, aki a neveléstörténeti könyvekben gyakorta említésre
sem kerül.
Reformkor – a változások kora (Tanulmány)
... a társadalom polgárosodásának vonásai kezdetben látszólag szabálytalanul rendeződnek el, s csak egy idő után szerveződnek szociológiai csoporttá, addig sokszínű jelenségként, mondhatnánk szerepkörök formájában szétterülnek a társadalom arculatán. A képet jól jelenítik meg a sokszínű egyéni életpályák: Széchenyi Istváné, aki úgy hordozza a magyar arisztokrácia legkitűnőbb vonásait, hogy közben birtokain polgári haszonnal kalkulál
A megújuló társadalom a 19. században
A régi rend az egyenlőtlenség és a kiváltságok társadalma volt. Különböző kiváltságokkal és előjogokkal rendelkező rendekből és testületekből állt. Az egyén életet leginkább az a tény határozta meg, hogy melyik társadalmi rend tagjaként született meg
Reformkori hazafias versek
Árva gólya áll magában
Egy teleknek a lábjában,
Felrepűlne, messze szállna,
Messze messze,
Tengerekre,
Csakhogy el van metszve szárnya...
Az első felelős kormány
Az 1848-as forradalom egyik nagy vívmánya, hogy április elejére felállt egy olyan kormány, amely a magyar érdekeket képviselte a Habsburg-birodalmon belül és működése alatt mindvégig a hazai érdekeket képviselte.
Meghatározás
Széchenyi és a reformkor